اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
نویسنده کتاب «مرگ بر مدرسه» در نشست نقد و بررسی این اثر با بیان آنکه نقد بچه ها درباره مدرسه را از زبان آنها بدون قضاوت درست یا غلط بودن آن بازتاب داده ام گفت: ما به عنوان بزرگسال باید دیدگاه بچه ها را به رسمیت بشناسیم.
به گزارش ایکنا به نقل از سوره مهر، نشست نقد و بررسی کتاب «مرگ بر مدرسه» کاری از نشر مهرک واحد کودک و نوجوان سوره مهر با حضور کبری التج؛ نویسنده اثر، فرزانه فخریان؛ پژوهشگر فرهنگی و کارشناس حوزه کودک و نوجوان و شیما جوادی؛ مجری کارشناس در کافه کتاب نوش برگزار شد.
کبری التج، نویسنده کتاب در آغاز نشست به دلایل نوشتن این اثر پرداخت.
وی با اشاره به تجربیات شخصی خود از مشاهده رفتار و شنیدن حرف های کودکان گفت: وقتی متوجه شدم بچه ها از مدرسه بدشان می آید، متعجب شدم، چراکه نسل ما مدرسه را دوست داشت. اما بچه های امروز سرگرمی های دیگری دارند و مدرسه دیگر برایشان جذابیتی ندارد. همین موضوع مرا به فکر فرو برد که چرا نیازهای بچه های امروز با آنچه مدرسه ارائه می دهد، هماهنگ نیست.
التج تاکید کرد که تلاش کرده است در این اثر، از منظر کودکان به مسائل نگاه کند و افزود: موضوعاتی که در کتاب مطرح شده، مانند نقد نظام آموزشی یا رفتار والدین و معلمان، همگی از نگاه بچه ها بیان شده است. من قضاوت نکرده ام که این نگاه درست یا غلط است، بلکه نشان داده ام که کودک این گونه فکر می کند و این دیدگاه ارزشمند است. ما به عنوان بزرگسال باید دیدگاه بچه ها را به رسمیت بشناسیم.
وی به جنبه های پنهانی داستان اشاره کرد که مفاهیمی عمیق تر مانند انتظار و جامعه مهدوی را در خود جای داده اند و خاطرنشان کرد: شخصیت «باباجی» در داستان، به طور ضمنی به مفاهیمی چون انتظار و جامعه مهدوی اشاره دارد. وقتی در داستان گفته می شود که یکی از شاگردان باباجی همیشه مراقب «راپا» است، نشان می دهد که زمین هیچ وقت بدون حجت خدا نبوده و انسان هیچ گاه تنها نیست. این پیام در لایه های پنهان داستان قرار دارد و برای نوجوانان یا حتی بزرگسالان نیز قابل تامل است.
فرزانه فخریان، پژوهشگر فرهنگی، نیز به تحلیل ویژگی های داستان پرداخت.
وی کتاب را بیشتر یک رمان کودک توصیف کرد و گفت: شخصیت اصلی داستان، «راپا»، در مرز بین کودکی و نوجوانی قرار دارد و با اولین بارقه های نوجوانی با احساسات و مسئولیت های مختلف و تعاملات والدین روبه رو می شود.
این کارشناس امور فرهنگی به سبک روایت و چندصدایی در اثر اشاره کرد: چندصدایی در این داستان دیده می شود، اما بیشتر از دیدگاه راپا روایت می شود و صداهای دیگر بسیار کمرنگ هستند.
فخریان به نقطه های درخشان داستان، به ویژه در پرداخت به احساسات ابتدایی نوجوانی، اشاره کرد و افزود: تکانه های عاطفی ابتدای نوجوانی، مانند نیاز به تایید، حس ارتباط با نزدیکان، یا حتی احساس نیاز به خواهر، به خوبی در داستان گنجانده شده است؛ اما از سوی دیگر، برخی سوالات مطرح شده در داستان، مانند نقد نظام آموزشی یا دلیل یادگیری برخی دروس، بدون پاسخ باقی مانده اند.
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}